dinsdag 22 maart 2011

Hoeksche Pluim

De Hoeksche Pluim is een initiatief van Ondernemersvereniging Hoeksche Waard, CJB Hollandse Waarden en Kamer van Koophandel. Eenmaal per twee jaar wordt een bronzen beeld, ontworpen door Jos Gielen kunstenaar, uitgereikt.

De  eigenlijke betekenis van iemand een pluimpje geven is iemand mooi maken, prijzen, een complimentje maken en stamt al uit de 17e eeuw. 'Ik wil hem altijdts wel verzeekeren, dat hy geenen noodt heeft van vereedelt oft ridder geslaagen, oft opgepotst te worden met pluimaadjen van tijtelen'.
Een pluim is ook een bloeiwijze met een lange as en vertakte zijassen, die dichter bij de top van de bloeiwijze meestal korter en minder vertakt zijn en ieder een verdere bloemtros draagt.
Een bezem in de mast voeren tijdens de thuisvaart na een succesvolle patrouille of gewonnen zeeslag door het admiraalsschip van een oorlogsvloot betekende het laten zien dat je winnaar bent, duidelijk blij met het behaalde succes.

In 1996 ontving de winnaar de ondernemersprijs 'onderneming van het jaar' , dat uitging van de Kontaktgroep voor Industrie en Handel Hoeksche Waard. Sinds 2000 is de ondernemersprijs veranderd in de Hoeksche Pluim.
Na de inzendingen worden er bedrijven genomineerd, waarna er nog kanshebbers moeten afvallen. Een jury die de bedrijven bezoekt om ze te beoordelen heeft dan een moeilijke opgave te verrichten. Drie bedrijven houden vervolgens een presentatie, waarna bij de finale een stemming plaatsvindt, gedaan door Hoeksche Waardse ondernemers. Nogmaals krijgen de bedrijven de kans in een presentatie tot uitdrukking te brengen dat hun bedrijven van grote Hoeksche Waarde zijn. Twee jaar geleden won Van der Mark Internationaal Transport in Oud-Beijerland de Hoeksche Pluim, dit jaar werd hij nipt door A. de Jong Supermarkt B.V. te Strijen gewonnen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten