zaterdag 1 november 2014

Jij mag weleens een keer je ramen lappen...!

Tijdens de zonnige achterliggende weken van de maand oktober kwam mijn buurvrouw om de koffie en zag tegen ons voorraam een enorm spinnenweb, waarop ze vond dat ik nodig met spons en zeem aan het werk moest, maar dat was ik niet van plan.
Ik volgde al een tijdje het dagelijks leven van een spin en vond dat dermate interessant dat ik daar nog wel een tijdje 'vieze' ramen voor over had.

Op een morgen was vanuit de sponning en tussen het glas een spinnetje tevoorschijn gekomen om een mooi web te maken. Het bleef er in het centrum een poosje genieten van de volle zon. Tegen de avond wandelde Sebastiaan (ik had hem de naam gegeven naar een gedicht van Annie M.G. Schmidt) terug naar zijn holletje om half in de morgen wanneer het lekker warm werd op het raam weer tevoorschijn te komen.
Soms wandelde hij over het web om de daarin inmiddels gevangen vliegen en muggen te verorberen.
Sebastiaan hield duidelijk niet van regen of kou, want de avond voor een minder warme dag zag ik hem zijn web als het ware opvouwen. Binnen de kortste keer was het verdwenen om twee dagen later opnieuw te worden gemaakt want het was weer mooi weer.
Na verloop van tijd werd Sebastiaan dikker en groter en repareerde zijn web waar nodig.

Eigenlijk vind ik spinnen griezelige dieren, ondanks dat m'n moeder altijd zei “Een ochtendspin brengt vreugde in”, weet ik niet hoe snel ik als er één in huis zit die moet verwijderen.

Door Sebastiaan weet ik nu dat hij een kruisspin is, één van de 700 verschillende soorten die in Nederland en België voorkomen. Ze komen uit een ei. Ook de huisspin en trilspin leven in huizen en tuinen. Zij houden zich op in planten en wanneer ze worden gestoord laten ze zich 'vallen' , maar hij heeft zich verankerd aan de ondergrond en laat zich aan een draad zakken. Om minder op te vallen trekt hij z'n poten in. Is het gevaar geweken klimt hij weer naar boven.

Zijn ronde web wordt loodrecht tussen planten gespannen. Hij produceert het spinsel vanuit spintepels die een vloeistof uitscheiden die uithardt tot een draad in verschillende diktes. De dunnere draden zijn plakkerig daarom blijven prooien kleven in het web. Met zijn 8 poten loopt hij over de andere draden. Vrouwtjes worden een jaar of 6, mannetjes meestal niet omdat ze na de paring worden aangevallen door de vrouwtjes en dat niet overleven. Er zijn twee spinnenseizoenen waarbij ze volwassen worden; het voorjaar of het najaar. Na oktober neemt het webben af, spinnen kunnen niet tegen vorst. Het zijn nuttige dieren die insecten wegvangen en een onmisbare rol spelen in het in stand houden van het biologisch evenwicht van onze akkers.
SEBASTIAAN.

Dit is de spin Sebastiaan
Het is niet goed met hem gegaan.
LUISTER!!!

Hij zei tot alle and’re spinnen:
Vreemd , ik weet niet wat ik heb
Maar ik krijg zo’n drang van binnen
Tot het weven van een web.

Zeiden alle and’re spinnen:
O Sebastiaan, nee Sebastiaan, kom, Sebastiaan, laat dat nou
Wou je aan een web beginnen
In die vreselijke kou?

Zei Sebastiaan tot de spinnen:
’t Web hoeft niet zo groot te zijn
’t hoeft niet buiten, ’t kan ook binnen
ergens achter een gordijn

Zeiden alle and’re spinnen:
O, Sebastiaan, nee Sebastiaan, toe Sebastiaan, toom je in!
Het is zo gevaarlijk binnen
Zo gevaarlijk voor een spin

Zei Sebastiaan eigenzinnig:
Nee, de drang is mij te groot
Zeiden alle and’re innig:
Sebastiaan dit wordt je dood....

O, o, o Sebastiaan!
Het is niet goed met hem gegaan.

Door het raam klom hij naar binnen
Eigenzinnig en niet bang
Zeiden alle and’re spinnen:
Kijk, daar gaat hij met zijn drang!

Na een poosje werd toen even
Dit berichtje doorgegeven:
Binnen werd een moord gepleegd
Sebastiaan is opgeveegd.
AMGS

6 opmerkingen:

  1. This is the precise weblog for anybody who needs to seek out out about this topic. You notice so much its almost arduous to argue with you. You positively put a brand new spin on a subject that's been written about for years. Nice stuff, simply nice!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. It was very useful for me. Keep sharing such ideas in the future as well. This was actually what I was looking for, and I am glad to came here! Thanks for sharing such informative post.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I like your approach on the topic. Your article is as interesting as your previous writings. Keep up the good work, thanks a lot.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Awesome work. Just wanted to drop a comment and say I am new to your blog and really like what I am reading.Thanks for the share.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nice post, Critical things are explained in details. I appreciate it. Thanks

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your weblog posts. After all I’ll be subscribing on your feed and I am hoping you write again very soon!

    BeantwoordenVerwijderen