zaterdag 26 maart 2011

Openbaar Vervoer






De eerste mogelijkheid om je te verplaatsen met openbaar vervoer vanaf het eiland de Hoeksche Waard was toen de fam. Kooijman in 1700 de rechten verkreeg tot de aanschaf van een beurtveer 


zogeheten omdat bij toerbeurt de schippers op afroep mochten varen. Half 19e eeuw kwam het eerste stoomschip de Frederik Hendrik  en      
begin 20e eeuw reed de tram van de RTM omdat in 1888 de Barendrechtse brug was  aangelegd.






Deze werd vervangen door de autobus einde jaren vijftig. Al snel besloot ik vanwege de ziekmakende stank van die bus dat ik m'n rijbewijs zou halen als ik groot was.
In 's Gravendeel en Heinenoord werd een tunnelverbinding aangelegd en bij Nieuw Beijerland vaart een autoveer. Bij Numansdorp ligt de Haringvliet brug, de verbinding naar Voorne en Putten en Noord Brabant. In de zomermaanden zijn er de fietspontjes.
Het was de OVchipkaart die me weer nieuwsgierig gemaakt heeft naar het Openbaar Vervoer. En er was een goeie reden om per bus, metro en randstadrail te reizen. Al bij de bushalte was er een vriendelijke dame die aanbood voor te doen hoe je de kaart diende te gebruiken in de bus. Mocht ze zo brutaal zijn te vragen of er wel voldoende geld op de kaart stond? Zelf liet ze het automatisch bijschrijven, maar dan moet je wel een persoonlijke kaart aanschaffen. Menig mens komt voor verrassingen te staan tijdens het reizen en er moet dan wel een oplaadpunt in de buurt zijn anders kom je niet verder. In de metro waren twee vriendelijke Indische dames die me wezen op het prijsverschil van randstadrail en trein, maar een Indische heer die het gesprek volgde wees me de weg. Je blijft gewoon beneden in het Centraal Station, want daar begint de randstadrail vertelde hij en je hoeft niet uit te checken met je OV chipkaart. Eenvoudiger kan het niet! Halverwege de vervolgreis stapte ik uit en kon uitchecken op het station. 
De RET gaat dan over op HTM en die hebben net zoals de bussen van Arriva een incheckpunt in het voertuig. Weer volgde gezellige gesprekjes met medepassagiers die me wezen op het niet vergeten van uitchecken bij het uitstappen. Al met al een hele leuke reis en je rijdt ook nog eens door prachtige natuur. Het einddoel was alle moeite meer dan waard.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten