donderdag 31 maart 2011

Gaskoepels


Met het mooie weer is een fietstochtje door de Hoekse Waard wel aantrekkelijk. Je ziet dan wel eens dingen waarvan je denkt, wat zou dat eigenlijk zijn.
Aan de Polderdijk in de
St. Anthonie polder staan een paar ronde huisjes die als schuilplaats dienstdoen voor schapen die er in de wei lopen. In werkelijkheid zijn het bewaarde gasketels. Op veel boerenerven had men vroeger een eigen gasbel, die werd aangeboord voor huishoudelijk gebruik. Er stond een ronde ketel omheen, met cirkelvormige wand van metaalplaat met een tentdak. Door het boren welde er water naar boven wat over een soort zeef werd gevoerd om het gas af te scheiden. Een houder ving het gas op en verlichtte de boerderijen en voorzag kooktoestellen van brandstof. 









Aan de Zuiddijk in het Oudeland van Strijen ligt nog een werkende gasbron. Om de gaspit is een muurtje gemetseld. Een 19 meter lange pijp haalt gasrijk water uit de veenlaag.  Voor de viering van Oud-en Nieuwjaar worden er oliebollen gebakken, vertelde een Nationaal Landschap Gids.

3 opmerkingen:

  1. Zo leer ik iedere keer weer wat als ik je blog lees. Volg met veel belangstelling je blog.
    Zag dat je ook mij was gaan volgen

    Groetjes uit Oud-Beijerland
    Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Els,
    Bijzonder verhaal, had me ook al eens afgevraagd wat dat voor dingen waren. Leuk te weten. Wellicht nog wel eens aardig voor het Magazine.
    Fijne avond nog!
    Lieve groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Els,

    Voor mijn website www.hazmatcat.nl (gassen uit natuurlijke materialen) ben ik momenteel bezig met een pagina over brongas. Omdat in Noord-Holland een vereniging tot behoud van gasbronnen bestaat, zijn er daar nogal wat gasbronnen behouden. In hun boekje "Gasbronnen in Noord-Holland" wordt vermeld dat Zuid-Holland ook heel wat gasbronnen had. Deze zouden de afgelopen decennia echter allemaal gedempt zijn in opdracht van de waterbeheerders.
    Ik probeer boven tafel te krijgen, in welke delen van Zuid-Holland dergelijke bronnen stonden - en hopelijk nog staan, werkend of niet.
    Ik was blij verrast met jouw blog. Hoekse Waard toegevoegd.
    Heb je hier nog meer informatie of foto's van en heb je ze misschien elders in Zuid-Holland ook wel eens gezien?

    BeantwoordenVerwijderen